Modelspoor bouwen
Spoorafstand
volgens NEM 112
Het leggen van rails op de juiste afstand volgens de
NEM norm.
Rails ligt
in het echt op een bepaalde afstand uit elkaar. Deze
afstand is nodig opdat de treinen zonder problemen langs
elkaar kunnen rijden. In bogen en op recht spoor is deze
afstand verschillend, omdat de treinen in de bogen iets
hangen en daardoor wat meer ruimte nodig hebben.
De afstand op het rechte eind
De afstand tussen
twee of meer stukken rechtspoor worden gemeten van het
midden van het ene spoor tot het midden van het andere
spoor. De waarden in onderstaande tabel moeten zover als
mogelijk is niet kleiner zijn.
|
Z |
N |
TT |
H0 |
S |
Op de open baan
Bij stations |
19
21 |
25
28 |
34
38 |
46
52 |
63
71 |
alles in mm |
De afstand in
bogen
In bogen moet de
spoorafstand vergroot worden opdat de treinen elkaar niet
raken door het overhangen van de rijtuigbakken. De
afstand in de bogen is afhankelijk van de rijtuigen met
draaistellen die op dat traject rijden. Deze rijtuigen
zijn in drie groepen in te delen, zie tabel.
Schaal -> |
Z
|
N
|
TT
|
H0
|
S
|
Wagengroep A
Wagengroep B
Wagengroep C |
91
110
124
|
125
151
170
|
167
202
227
|
230
278
313
|
313
378
425
|
alles in mm |
De
spoorafstanden voor bogen zijn in onderstaande tabel af
te lezen, waarbij wagengroepen A, B en C staan voor de
lengte van het rijtuig, zie ook "Vrije ruimte
volgens NEM 102 en 103". In ieder geval moet je
niet onder de waarde van wagengroep A komen.
LET OP: de aangegeven spoorafstand moet al bij de aanvang
van de bocht bereikt zijn.
Schaal -> |
Z
|
N
|
TT
|
H0
|
S
|
Radius van de boog |
Wagengroep
|
Wagengroep
|
Wagengroep
|
Wagengroep
|
Wagengroep
|
175 |
200 |
225 |
250 |
275 |
300 |
325 |
350 |
400 |
450 |
500 |
550 |
600 |
700 |
800 |
900 |
1000 |
1200 |
1400 |
1600 |
1800 |
2000 |
2500 |
3000 |
|
21 |
23 |
25 |
20 |
22 |
24 |
19 |
21 |
23 |
19 |
20 |
22 |
19 |
20 |
21 |
19 |
19 |
21 |
19 |
19 |
21 |
19 |
19 |
20 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
91 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
31 |
- |
- |
30 |
33 |
- |
29 |
32 |
35 |
28 |
31 |
33 |
27 |
30 |
32 |
27 |
29 |
31 |
26 |
28 |
30 |
26 |
28 |
29 |
25 |
27 |
28 |
25 |
26 |
27 |
25 |
25 |
26 |
25 |
25 |
26 |
25 |
25 |
26 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
25 |
|
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
40 |
- |
- |
39 |
44 |
- |
38 |
42 |
46 |
37 |
41 |
45 |
36 |
40 |
43 |
35 |
38 |
41 |
34 |
37 |
40 |
34 |
36 |
38 |
34 |
35 |
37 |
34 |
34 |
36 |
34 |
34 |
35 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
34 |
|
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
57 |
- |
- |
55 |
62 |
- |
53 |
59 |
64 |
51 |
57 |
61 |
50 |
55 |
59 |
49 |
53 |
57 |
48 |
52 |
55 |
46 |
50 |
52 |
46 |
48 |
50 |
46 |
47 |
48 |
46 |
46 |
47 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
46 |
|
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
76 |
- |
- |
74 |
83 |
- |
72 |
80 |
88 |
70 |
78 |
84 |
67 |
74 |
80 |
65 |
71 |
76 |
64 |
68 |
73 |
63 |
66 |
70 |
63 |
64 |
67 |
63 |
63 |
64 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
63 |
|
Geraadpleegde
bronnen
- NEM norm 112 uitgave 1985
|